Vill du veta hur man byter däck eller hur man skiftar hjul på bilen?
Här förklarar vi båda sakerna, först hur ett däckbyte går till, alltså när man byter däck på fälgarna och lite längre ner ger vi några bra tips till dig som ska skifta hjul på bilen, vilket i dagligt tal ofta benämns som att man ska byta däck.
Först och främst så behövs en däckmonteringsmaskin, det är såklart tekniskt möjligt att byta bildäck utan maskiner men det är inget man normalt sett gör.
Om man ska byta däck rekommenderas alltså en däckmonteringsmaskin och hur man byter däck varierar något mellan de olika maskinerna men principen är för de flesta maskiner densamma.
Några bra tips och en guide när du ska skifta hjul på bilen, eller byta däck som de flesta brukar säga.
Tipsen nedan för att byta däck avser till exempel ett skifte mellan sommarhjul och vinterhjul där dessa varit monterade på bilen tidigare och vi är helt säkra på att de passar. Innan du hissar upp bilen kan det vara bra att lossa muttrarna en aning, sitter de väldigt hårt så är det lättare att lossa dem innan bilen hissas upp.
Se till att lyfta bilen där den är avsedd att lyftas, placeras domkraften på fel ställe riskerar du att skada bilen, eller i värsta fall dig själv.
Har du inte en riktigt bra domkraft bör du använda pallbockar vid däckbytet. Ligg aldrig under bilen utan att den är ordentligt säkrad med pallbockar, det kan innebära livsfara.
Gör ordentligt rent på både anläggningsytan på bomsskivan och på baksidan av de hjul som ska monteras på bilen. Även väldigt lite rost eller smuts på anläggningsytorna kan orsaka vibrationer vid körning. Anläggningsytorna ska vara torra och rena.
Gör rent navet på bilen och navet i fälgen, bilens nav kan även smörjas lite med t.ex aluminiumpasta eller annat lämpligt smörjmedel.
Pinnbultar/hjulbultar som är i fint skick behöver normalt sett inte smörjas men de ska vara rena och fina och kan smörjas lätt vid behov.
Kontrollera att hjulen som du ska byta till centrerar korrekt på bilens nav eller om du ska använda centreringsringar, som du isåfall borde ha någonstans sedan förra gången de satt på bilen.
Kontrollera att muttrarna/bultarna är rätt, det förekommer ganska ofta att olika bult/mutter behövs till olika fälgar. Det som oftast brukar skilja om det ska vara olika bult/mutter är vilken typ av kona bult/mutter ska ha eller att bultens längd är olika för de olika fälgarna.
Om allt är korrekt så monterar du hjulet på bilen och spänner bult/mutter med det moment som biltillverkaren rekommenderar. Normalt sett mellan 120-140 nm men för vissa bilar högre.
Kontrollera lufttrycket i hjulen och justera det vid behov till av tillverkaren rekommenderat tryck.
Snyggt jobbat, nu har du bytt däck..., eller iallafall skiftat hjul.
Ska du byta till vinterdäck? Se vår checklista för vinterdäck här.
Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.