Michelin har tillsammans med BMW M, Porsche och Ferrari framställt ett däck som klarar av krafterna i de sportigaste personbilarna på marknaden. Pilot Super Sport fungerar lika bra på vanlig väg som på racingbanan och prestandan är i toppklass oavsett om underlaget är vått eller torrt.
Bernt Wahlberg, produktspecialist hos Michelin i Norden, sade så här om Pilot Super Sport: "Michelin Pilot Super Sport är det bästa däcket vi någonsin tillverkat för personbilar och utöver prestanda har vi haft enormt fokus på att utveckla ett däck som kan ge maximal säkerhet under de mest extrema förhållandena. Med hjälp från tre av världens mest krävande biltillverkare har man lyckats med mer, då även livslängden för däcket sätter en ny standard."
I jämförelse med Michelin Pilot Sport PS2 så har Pilot Super Sport kortare bromssträcka enligt tester utförda av Michelins tekniska center. Tyska TÜV SÜD Automotive utförde ett däcktest 2010 som bevisade att Pilot Super Sport var absolut bäst på torrt väglag jämfört med fem ledande konkurrenter.
Egenskaper:
- Utmärkta köregenskaper.
- Stabilt även i pressade situationer.
- Bra kurvgrepp.
- Kort bromssträcka.
Michelin har använt sig av Twaron-bälte, Dual Compound och Variable Contact Patch 2.0, tre tekniker som är avgörande för Pilot Super Sports egenskaper.
Säkerställer att däcket håller sig stabilt i höga hastigheter samt att däcktrycket på skuldrorna förblir
lägre än på mitten av slitbanan, detta hjälper kontrollera centrifugalkraften som uppstår i höga hastigheter.
Innebär att däckets slitbana är uppdelad i två sektioner. Sektionerna innehåller vars en speciell
gummiblandning utvecklad för olika syften. I gummiblandningen på däckets inre del av slitbanan har Michelin tillämpat
senaste generationen av elastomerer som formas efter vägen. Detta ökar våtgreppet och bryter vattenhinnan som
kan uppstå mellan däcket och vägen. Utsidan av slitbanan innehåller elastomerer, som är kimröksförstärkta,
hämtade från Le Mans 24-timmars racingdäck. Dessa elastomerer ökar däckets kurvgrepp och uthållighet.
Slitbanans form förändras beroende på om man svänger eller kör rakt
utan att kontaktytan minskar. Detta ger optimalt grepp oavsett om du kör i en kurva eller rakt fram. En fördel med
detta är att trycket och krafterna däcket utsätts för fördelas jämnare över däckytan.
Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.