Däckmönstret i Michelin X-Ice North 4 har specialdesignats för att tillåta ett stort antal dubb, både i mitten och i skuldran av däckmönstret. Det finns totalt 22 möjliga parallella dubblinjer (jämfört med 10 linjer för X-Ice North 3).
Dubbarna är inspirerade av WRC rally vilket ger grepp och prestanda över tid.
Tack vare den senaste generationen dubb, och det nya däckmönstret, kan Michelin X-Ice North 4 leverera väldigt lång livslängd i sitt dubbdäck. Dubbdesignen och dubbprofilen har optimerats för att maximera isgrepp och samtidigt respektera dubbdäckslagstiftningen.
Det Michelin har gjort med sitt nya vinterdäck är att istället för det vanliga 130-180 dubbar som dubbdäck nuförtiden brukar ha klämma in 250 dubbar på sitt nya däck. Däck med lite bredare profil har fått ännu fler dubbar. I vissa fall ända upp till 272 dubbar per däck. Varje dubb är något mindre än brukligt så däcken påstås slita lika lite på vägbanan som ett traditionellt 130-dubbars däck. Dubbarna är av stål och inte av aluminium som tidigare och de är utplacerade i däckmönstret efter en komplicerad matematisk uträkning. Allt för att få ut maximalt av däcken gällande kortare bromsträcka och bättre grepp. De tester som Michelin refererar till visar att X-Ice North 4 har omkring två meter kortare bromssträcka på is än närmaste konkurrent, uppmätt från en hastighet på 30 km/h. Och på en 1000 meter lång testbana var Michelin mer än tre sekunder snabbare än genomsnittet hos konkurrenterna. Även när det gäller ljudnivån ska Michelins däck placera sig bättre än konkurrenterna.
Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.