Däck, fälgar och kompletta hjulpaket

Nokian Hakkapeliitta 8

Nokian Hakkapeliitta 8 är den efterlängtade uppföljaren till det testvinnande dubbdäcket Hakkapeliitta 7.

Nokian, mästaren på nordiskt vinterväglag

Nokian Hakkapeliitta 8Nokian är kända för sina utmärkta vinterdäck och i år (hösten 2013) släpper de sitt nya dubbdäck Hakkapeliitta 8. När det kommer till grepp på is och snö är Nokian Hakkapeliitta 8 ett däck att räkna med. Föregångaren Hakkapeliitta 7 har vunnit ett flertal däcktester och håller än idag en hög standard, men Hakkapeliitta 8 höjer ribban ytterligare och kommer troligtvis vara ett av de mest uppskattade dubbdäcken de kommande åren.

Egenskaper:
- Utmärkt grepp på is och snö.
- Lågt rullmotstånd.
- Stabila och exakta köregenskaper.
- Slitstarkt.
- Komfortabelt.

Hastighetsrekord  med Nokian Hakkapeliitta 8

På is lyckades en mätning uoonå till hela 335,713 km/h.


Fyra års utveckling och testande.
För att kunna utveckla ett högklassigt vinterdäck som Hakkapeliitta 8 krävs tusentals timmar av testande.
Detta gör Nokian på deras testcenter i Ivalo i norra Finland. Testcentret i Ivalo är det nordligaste i världen
och kallas för White Hell utav testförarna. Under de extrema förhållandena som uppstår på dessa nordliga
breddgrader har Nokian finslipat alla deras vinterdäck för att kunna leverera ett så bra vinterdäck som möjligt.
I ungefär fyra år har Nokian testat och utvecklat deras nya generation av vinterdäck.

Senaste dubbtekniken
Hakkapeliitta 8 Eco Stud 8
Nokian har utvecklat en ny dubbteknik kallad Eco Stud 8. Denna nya dubbteknik ger däcket sitt utmärkta grepp på is och snö samt bättre slitstyrka och komfort. Den nya generationen ankardubb är mer miljövänliga och under varje dubb hittar man en gummikudde som dämpar dubbens anslag mot vägen. Detta minskar slitaget på både dubbarna och vägen samtidigt som däcket behåller sitt grepp på både is och snö.

Optimerat mönster och dubbplacering

Nokian Hakkapeliitta 8 robust mittdelen 

För att få optimalt grepp oavsett underlag har Nokian Hakkapeliitta 8 ett symmetriskt mönster som gör det möjligt att placera dubbarna över hela slitytan. Detta ger ett bättre grepp än om dubbarna placeras i linje med varandra. Nokian har tillämpat en ny Cap & Base konstruktion i Hakkapeliitta 8. Detta innebär att gummiblandningen under slitbanan är av en hårdare gummityp. Däcket blir då stabilare vid körning på torrt väglag och dubbarna låses fast i upprätt läge för att de ska kunna greppa ordentligt i underlaget.

Grepp, komfort och slitstyrka.

Jämfört med sin föregångare har Hakkapeliitta 8 fler mönsterklackar, detta resulterar inte bara i att däcket får bättre grepp utan även att däckljudet minskas och att däckets slitstyrka blir bättre. Den robusta mittdelen av slitbanan styvar upp däcket, ger en god balans och ökar styrresponsen. För att däcket ska kunna behålla sin form även på ojämna vägar så har bältespaketet gjorts styvare. Däcksidans konstruktion och material dämpar däckljudet inne i bilen.

Greppar även i kurvor

En innovation Nokian använt när de konstruerade Hakkapeliitta 8 för att förbättra däckets grepp i kurvor och vid väjningar är 3d-låsfunktionen i skuldrorna. När däcket påfrestas låser klackarna fast sig i varandra vilket gör att de inte viker sig i pressade situationer.

 

Senaste gummiblandningen

 

Nokian Hakkapeliitta 8 3D-låsNokian har skapat en ny gummiblandning som heter Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2. De viktigaste ingredienserna är silica, naturgummi och rapsolja. Rapsoljan gör att silican och naturgummit fungerar väl tillsammans och ger däcket högre slitstyrka. Naturgummit har en avgörande roll när det kommer till däckets vintergrepp.

Ekonomiskt och miljövänligt.
Föregångaren Hakkapeliitta 7 var inte bara omtyckt för dess grepp utan även för dess låga rullmotstånd och även här har Nokian lyckats höja ribban. Hakkapeliitta 8 har hela fem procent lägre rullmotstånd i jämförelse med sin föregångare, tack vare den höga silicahalten i gummiblandningen.

Ökad säkerhet för alla.
På mitten av slitbanan hittar man siffrorna åtta, sex och fyra. När åttan slitits bort är det mindre än åtta millimeter kvar på huvudspåret o.s.v. Under fyran hittar man en snöflinga, när denna symbol slitits bort är däcket inte längre lämpligt för vinterbruk och man bör byta ut det så fort som möjligt.
På sidan av däcket finns en inforuta där man kan fylla i var däcket suttit på bilen, lufttrycket som ska ligga i och vilket dragmoment fälgbultarna ska dras med.
Däcket tillverkas i dimensioner från 13 tum upp till 20 tum och fungerar väl på allt från mindre familjebilar till sportbilar.

Test.
Klicka här för att läsa Aftonbladets vinterdäcktest utfört 2013. Här testas både odubbade och dubbade vinterdäck. Nokian Hakkapeliitta 8 blir bäst i test.

 

Vill du veta mer om Nokian kan du gå in på vår informationssida.

Källa: Nokians webbsida om Hakkapeliitta 8

Däck och fälg på nätet sedan 1998 - Sommardäck, vinterdäck och kompletta hjul.

0418-73390
info@dackvaruhuset.se

Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.

Däckvaruhuset Molway AB
Verktygsvägen 16
261 75 Asmundtorp
Org.nr: 556631-5817
Telefontider support & butik
Mån - Tor 08.00-17.00
Fredagar 08.00-15.00
Lunchstängt 12.00-13.00