Nytt dubbdäck hösten 2014, är ett dubbat vinterdäck utvecklat för tunga laster. Stomkonstruktionen i Hakkapeliitta C3 har optimerats för tunga laster och uppfyller kraven för stora axelvikter. Stålbältespaketet består av en ny typ av elastiska ståltrådar. Dessa ståltrådar förstärket däckkonstruktionen och sänker rullmotståndet samtidigt som däcket behåller sina egenskaper längre än tidigare.
Däckets konstruktion tillsammans med den nya slitbanegummiblandningen utvecklat för nordiskt vinterväglag ger däcket väldigt goda köregenskaper. Gummiblandningen innehåller en stor del naturgummi vilket ökar däckets greppförmåga i sträng kyla. För att förbättra däckets is- och snögrepp har rapsolja använts i gummiblandningen. Rapsolja ger även ett bra skydd mot rivskador.
Nokians patenterade slitagevarnare (DSI- Driving Safety Indicator) gör det lättare att se hur många millimeter det är kvar på däcket. Längsmed slitbanan kan man hitta siffror som en efter en försvinner efterhand som däcket slits. Man kan även se en snöflinga vid siffrorna som förvinner vid fyra millimeter. När snöflingan är bortsliten ger däcket inte bilen ett säkert vintergrepp och bör då bytas.
Egenskaper:
- Bra grepp i varierande vinterförhållande.
- Lågt rullmotstånd.
- Exakt och stabilt även med tung last.
- Slitstarkt.
Vill du veta mer om Nokian kan du gå in på vår informationssida,
där hittar du flera däckmodeller från Nokian.
Källa: Nokian
Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.