Däck, fälgar och kompletta hjulpaket

Nokian Hakkapeliitta R2 billigt online på Däckvaruhuset


Nokians friktionsdäck Hakkapeliitta R2 är ett självklart alternativ för den som vill ha vinterprestanda
och komfort i toppklass.

Nokian Hakkapeliitta R2Nokian, mästaren på vinterdäck.

Nokian tillverkade världens första vinterdäck redan 1934 och två år senare lanserades den första Hakkapeliitta-modellen. Sedan dess har Nokian samlat på sig massor av erfarenhet vilket visar sig i deras testvinnande och innovativa däck.

Allt i ett

Nokians nya friktionsdäck Hakkapeliitta R2, som släpps på marknaden till hösten 2013, är ett utmärkt däckval oavsett vad du prioriterar i ett däck. Hakkapeliitta R2 erbjuder utmärkt grepp, komfort och säkerhet samtidigt som det är miljövänligt och väldigt lättrullat. Däcket har hela fem procent lägre rullmotstånd jämfört med föregångaren som redan det var ett av de mest lättrullade i klassen. Allt detta är möjligt tack vare Nokians innovationer och högteknologiska lösningar.

 

Tusentals testtimmar


Nokians 700 hektar stora testcenter i Ivalo i Finland är det nordligaste testcentret i världen. Här tester Nokian alla sina däckmodeller i tusentals timmar för att kunna förbättra och finslipa däckens egenskaper. Testcentret är "ökänt" som White Hell just för de extrema förhållanden som kan uppstå på så nordliga breddgrader. Nokians nya generation vinterdäck har utvecklats och testats otaliga timmar över fyra års tid.

Nokian Hakkapeliitta R2

Senaste gummiblandningen

Nokian har utvecklat en ny gummiblandning optimerad för vinterbruk. Blandningen fungerar bra i varierande temperaturer och på både isigt och halt underlag. Den nya gummiblandningen består av tre huvudingredienser: Silica, naturgummi och rapsolja. Rapsoljan förbättrar däckets grepp på is och snö och ökar slitstyrkan samtidigt som den gör så att naturgummit och silican fungerar bättre tillsammans. Andelen naturgummi har ökats avsevärt för att ge däcket bättre grepp i de varierande vinterförhållandena som man kan förvänta sig i nordiskt klimat. Gummiblandningen i slitbanan är utvecklad för att hålla sig flexibel oavsett temperatur. Detta resulterar i ett fortsatt bra grepp oavsett hur kallt det blir under vintern.

Inbyggda gummipartiklar fungerar som dubbar


Nokian Hakkapeliitta R2 GummidubbarNokian har i slitbanan på Hakkapeliitta R2 lagt till mikroskopiskt små miljövänliga gummipartiklar som är mycket hårdare än själva slitbanan. Dessa partiklar ser ut som kantiga kristaller. Gummipartiklarna fungerar som jättesmå dubbar och hjälper däcket behålla greppet, speciellt på is. Eftersom däcket slits kommer det fram nya gummipartiklar för att ersätta de som trillat av. I jämförelse med föregångaren är bromssträckan på is från 80 km/h hela tio meter kortare. En detalj att tänka på är att föregångaren Hakkapeliitta R var välkänt för dess goda grepp på is.

Nokians nya förbättrad mönsterdesign

När det kommer till mönsterdesignen och dess utformning har Nokian ändrat på en del detaljer. Mönsterdesignen är mer aggressiv och lamellnätet har gjorts tätare för att förbättra greppet när friktionen mot underlaget är som lägst, t.ex. på vått isunderlag. Mellan mönsterklackarna kan man se en räfflad förhöjning, dessa så kallade greppklor ökar däckets grepp vid inbromsning och acceleration på is och snö.
För att minimera risken för slaskplaning har Nokian använt sig av en annan av deras innovationer, "slaskklor". Slaskklorna hittar man ute på skulderklackarna och de hjälper däcket behålla kontrollen när det är mycket slask på vägarna.

Exakt och stabilt oavsett underlag


Den sammanhängande mittribban och den bestämda rullriktningen ökar däckets stabilitet samt genererar ett jämnare slitage. Slitbanan innehåller flera lager av olika gummityper, dessa lager hjälper däcket styra rakt även på spåriga och ojämna vägar. Detta hjälper föraren att reagera i tid vid förändringar i friktionen.

Nokian Hakkapeliitta har ökat grepp med unika lameller

Lamellerna på skulderområdet är speciellt utformade och kallas för pumplameller. Dessa pumplameller pumpar bort vattnet mellan däcket och vägen ut till kanalerna. Denna av Nokian patenterade innovation ökar säkerheten på vått
underlag. På skulder- och mittområdet hittar man lamellväckare. Lamellväckare är breda lameller som hjälper de
smalare lamellerna att öppna sig. Detta ökar greppet vid extrema situationer när Nokian Hakkapeliitta R2 Pumplamellerdet är som halast.

Högre säkerhet för alla

För att göra det lättare at avläsa hur många millimeter det är kvar på slitbanan har Nokian använt sig av deras patenterade Driving Safety Indicator (DSI). Detta innebär att på slitbanans mittribba kan man se siffrorna fyra, sex och åtta. Dessa siffror representerar hur många millimeter det finns kvar av mittribban. När åttan slits bort är det alltså mindre än åtta millimeter kvar o.s.v. Nokian har även lagt till en symbol av en snöflinga. När snöflingan slitits bort är däckets vinteregenskaper inte tillräckliga och bör bytas ut snarast. På däcksidan hittar man en liten inforuta där man kan markera var däcket suttit på bilen, vilket lufttryck man vill ha i däcket och vilket dragmoment fälgbultarna ska spännas med.

Här finns Nokian däck till låga priser

Källa: Nokians webbsida om Hakkapeliitta R2

 

 

Nokian på Däckvaruhuset


Däck och fälg på nätet sedan 1998 - Sommardäck, vinterdäck och kompletta hjul.

0418-73390
info@dackvaruhuset.se

Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.

Däckvaruhuset Molway AB
Verktygsvägen 16
261 75 Asmundtorp
Org.nr: 556631-5817
Telefontider support & butik
Mån - Tor 08.00-17.00
Fredagar 08.00-15.00
Lunchstängt 12.00-13.00