Nokian har enorm erfarenhet inom vinterdäck, de skapade nämligen världens första. Under åren har Nokian blivit kända som de nordiska vintermästarna men har nu på senare tid blivit mer och mer uppskattade även under sommarhalvåret.
Sedan lanseringen av föregångaren Hakkapeliitta R SUV har Nokian haft god tid på sig att forska och utveckla fram nya tekniska lösningar och innovationer. Detta har lett till att Nokian har kunnat tillverka ett ännu bättre däck med ännu bättre egenskaper. På Nokians 700 hektar (sju miljoner kvadratmeter) stora testcenter i Ivalo i nordligaste Finland testar Nokian alla sina vinterdäck på flera olika banor. Cirka hälften av Nokians utvecklingskostnader går till produkttester. På testcentret kontrollerar de att alla deras vinterdäck fungerar i verkligheten och inte bara i laboratoriet.
Hakkapeliitta R2 SUV är, som namnet antyder, anpassat för Suvar och större personbilar. Däckets egenskaper och stabilitet är väldigt viktiga för stora Suvar eftersom däcken utsätts för starka påfrestningar både i sidled och rakt fram. Det är just därför Nokian har utvecklat en SUV version av Hakkapeliitta R2. R2 SUV är styvare och klarar högre belastningar. En av skillnaderna i däckmönstret är mittribban som inte finns på Hakkapeliitta R2. Mittribban stabiliserar däcket, ger komfortabla köregenskaper och gör att däcket slits jämnare vilket ökar säkerheten när däcket börjar bli utslitet. R2 SUV kommer tillverkas i 47 olika dimensioner från 15 tum upp till 21 tum och lanseras hösten 2013.
Egenskaper:
- Utmärkt grepp på is och snö.
- Stabilt och flexibelt även i sträng kyla.
- Lågt rullmotstånd.
- Komfortabelt.
Lev. ca 5 dagar
Externt lager: 20+
Samma tekniska lösningar som Hakkapeliitta R2.
Precis som sin "lillebror" har Hakkapeliitta R2 SUV en gummiblandning som innehåller tre vitala delar: silica,
rapsolja och naturgummi. Denna optimala blandning ger däcket lång livslängd och väldigt bra grepp på
både blöta, snötäckta och isiga vägar. Den miljövänliga rapsoljan ökar däckets grepp speciellt på is och snö.
Hakkapeliitta R2 SUV arbetar tillsammans med de stabiliseringssystem som finns på de allra flesta moderna Suvar. Däcket är utvecklat för att klara av stora belastningar på både isiga och våta underlag. Däckets gummiblandning är utvecklad speciellt för nordiska friktionsdäck och innehåller mikroskopiskt små "gummikristaller". Dessa miljövänliga gummipartiklar är väldigt hårda och fungerar som små dubbar inbyggda i däckmönstret. De hjälper däcket behålla greppet, speciellt på isiga vägar. Gummipartiklarna är jämnt uppdelade i gummiblandningen och efterhand som däckets slits kommer det fram nya partiklar.
Nokian Hakkapeliitta R2 SUV har ett aggressivt däckmönster med ett tätt lamellnät som effektivt ökar greppet på hala vägar och i djup snö. På mitten av däcket finner man några enstaka breda lameller vilka ökar greppet,
speciellt på grov is.
För att undvika vatten- och slaskplaning har Hakkapeliitta R2 SUV breda kanaler mellan klackarna som snabbt leder bort vatten och slask mellan däcket och vägen. Kanalerna har även en polerad yta vilket inte bara ger en stilren design utan förhindrar även att snö och dylikt fastnar och i däckmönstret.
Slitbanan innehåller flera lager med olika sorters gummiblandningar. De olika lagerna minskar däckets värmeutveckling och minskar däckets rullmotstånd samtidigt som väjnings- och styregenskaperna blir bättre.
För att öka is- och snögreppet har Nokian använt sig av lamellväckare, dessa bredare lameller hjälper de smalare lamellerna att öppna sig.
Nokian har tillämpat sin teknik greppklor, detta innebär att däcket har små förhöjningar mellan klackarna som skapar en räfflad yta. Ytan hjälper däcket greppa i snö och på isiga vägar, speciellt vid inbromsning och acceleration.
Skulderklackarnas lameller har i mitten gjorts bredare, formade ungefär som fickor, för att kunna svälja undan mer vatten. Fickorna har Nokian valt att kalla för "pumplameller". Dessa speciellt utformade lamellerna ökar våt- och isgreppet.
Nokian var det första däckföretaget i världen som började använda renade, lågaromatiska oljor i sin däckproduktion.
För att enkelt kunna se hur mycket det finns kvar av däckmönstret har Nokian lagt till siffror på däckmönstret som representerar hur många millimeter det finns kvar i mitten av slitbanan. När t.ex. sexan försvinner finns det mindre än sex millimeter kvar o.s.v. mellan siffrorna hittar man en snöflingesymbol som visar när däcket bör bytas för att inte riskera försämrade egenskaper, när flingan slitits bort är det dags att byta däck.På däcksidan finns en inforuta där man kan fylla i vilket däcktryck det ska ligga i däcket och var på bilen det ska sitta. Nytt är att man även kan fylla i med vilket dragmoment fälgbultarna ska dras med.
Tack vare tusentals timmar utav forskning och testande har Nokian lyckats tillverka ett vinterdäck med utmärkta
egenskaper, lågt rullmotstånd och låg ljudnivå. Helt enkelt ett friktionsdäck i toppklass.
Vill du veta mer om Nokian kan du gå in på vår informationssida.
Källa: Nokians webbsida.
Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.