Däckmärkningen som infördes 2012 uppgraderas och får nytt innehåll och ändrade skalor.
Den nya märkningen skall finnas på däck tillverkade från 1:a Maj 2021.
Den största förändringen är att märkingen nu kommer att innehålla information som anger om däcket klarat av minimikraven i tester gällande snögrepp respektive isgrepp.
Viktigt att veta är också att skalorna på övriga områden är ändrade något vilket exempelvis kan innebära att ett däck som tidigare klassade in med E i någon kategori, nu med den nya märkningen istället får ett D.
Däck producerade innan 1/5 -21 har alltså fortfarande den gamla däckmärkningen rent fysiskt men måste presenteras online med märkning enligt den nya skalan. Däcken har alltså samma egenskaper men har olika märkning beroende på att skalorna är olika utformade.
Här nedan ser du skillnaderna på den gamla och nya däcketiketten.
Information om den nya däcketiketten.
Viktigt att tänka på är att testerna endast avser några få specifika kriterier, jämfört med många oberoende däcktester där oftast tio eller fler punkter testas och betygsätts. De oberoende däcktesterna kommer alltså fortsätta att vara en viktig källa till information om de olika däckens egenskaper.
Märkningen gäller inte för dubbdäck, regummerade däck, Off-road däck, R-däck, reservdäck, däck som är gjorda för fordon registrerade för första gången innan första oktober 1990, däck som inte är gjorda för över 80 km/h eller däck vars fälgdiameter är mindre 10 tum eller är större än 25 tum.
På den nya däcketiketten hittas skalor för däckets egenskaper avseende våtgrepp (bromsning på våt väg), utvändig ljudnivå och rullmotsånd samt information avseende om däcket har klarat testerna för snögrepp & isgrepp. Etiketten innehåller också information om tillverkare, däckmodell och övriga tekniska specifikationer, samt en QR kod med länk till EPREL, den europeiska databasen för energimärkta produkter där mer information finns samlad.
Skalan till vänster på etiketten avser däckets rullmotstånd.
Skalan visar hur mycket däcken påverkar bilens bränsleförbrukning. A innebär en lägre bränsleförbrukning än t.ex. B. Eftersom däcken står för ca 20 % av bilens bränsleförbrukning så är det viktigt att välja däck med lågt rullmotstånd om man vill minska bränsleförbrukningen. Ett däck med lägre rullmotstånd minskar mängden energi som slösas åt friktion och värme. Det skiljer cirka 1 liter i bränsleförbrukning per 100 mil mellan varje klass vilket betyder att man i längden kan spara en del på att köpa ett däck som har lägre rullmotstånd och samtidigt bidra till en bättre miljö. Det är så klart fler faktorer som spelar in hur bränslesnålt man kan köra, som t.ex. lufttrycket i däcken och hur man kör. Klicka vidare för att läsa mer om däck med lägst rullmotstånd.
Den högra skalan visar däckets bromsegenskaper på vått underlag.
Denna del av skalan kallas ofta för våtgrepp men avser egentligen endast däckets bromsegenskaper på våt asfalt. Alla däck genomgår ett test enligt EU:s direktiv från 80 km/h till totalt stop på våt asfalt, sen mäts bromssträckan.
Mellan varje klass kan det skilja över tre meter, vilket i vissa fall kan vara av stor betydelse. Ett däck i en viss modell kan ha olika graderingar beroende på däckdimensionen.
Skalan för däckets externa bullernivå. |
|
Snögrepp |
|
Isgrepp |
Strax utanför Landskrona har vi en däckverkstad och lager på ca 2000m2. Det är här vi monterar och paketerar de hjul, fälgar och däck som vi sedan skickar till våra kunder runt om i Sverige. Här finns också vår fälgutställning där alltid ca 100-150 olika fälgmodeller finns att se i verkligheten.